Digital markedsføring

Ipsos SoMe-tracker Q3’22

Hvert kvartal oppdaterer Ipsos sin SoMe-tracker og gir innsikt i profiler, brukerfrekvens og utvikling innen sosiale medier i Norge.

11.11.2022
| Av
Dan Endre Bigset
Sky med logoer til ulike sosiale medier.

De viktigste trendene for sosiale medier for 3. kvartal 2022 er:

  • NYHET BeReal: 4 % nordmenn over 18 år har profil på plattformen, det betyr ca. 170 000 personer. Det er flest i aldergruppen 18 til 29 år.
  • 9% i aldergruppen 18-29 bruker BeReal daglig, opptil flere ganger per dag. I befolkning over 18 år er det 3 %.
  • TikTok har nesten 1,2 million registrert voksne brukere i Norge og viser fortsatt vekst – 28 % nordmenn over 18 år sier de har profil på plattformen. Det er +7% poeng vs. samme periode i fjor.
  • TikTok er blant topp fem mest brukte sosiale medier i Norge, og 20 % nordmenn over 18 år bruker plattformen daglig.
  • 5 av 10 i aldergruppen 18-29 år sier at de benytter TikTok en til flere ganger daglig (54 %), en økning på 6 % poeng på et år.
  • 7 av 10 oppgir at de har en profil på Snapchat. Plattformen er den 2. største i Norge både med hensyn til antall profiler og til daglig bruk.
  • 67 % over 18 år bruker Facebook daglig, mens 53 % bruker Snapchat daglig. Instagram er på 3. plass med 43 %.

Nedenfor vises topp 5 mest besøkt sosiale medier plattformer i Norge i tredje kvartal 2022, sammenlignet med tredje kvartal i 2021:

Daglig bruk

Topp 5 mest daglig brukte sosiale medier i Norge.

Antall profiler

Topp 5 sosiale medier med flest profiler blant norske brukere.

TikTok er ikke blant de 5 største profilene, men viser den høyeste økningen.

LinkedIn er ikke med på noen av topp 5 listene, men 5% bruker LinkedIn daglig og 28% har en profil.

Var dette interessant? Motta denne type informasjon fra oss ved å melde deg på vårt nyhetsbrev og følg oss gjerne i sosiale medier.

Du kan lese hele Ipsos SoMe-tracker rapporten her.

Ønsker du hjelp med digital markedsføring?