Dette innlegget kan inneholde affiliate lenker som betyr at vi mottar provisjon fra kjøp gjort via lenkene. Vi vil kun anbefale produkter vi selv benytter.
Google Ads er en annonseringsplattform der du kan lage annonser som vises i Googles søkeresultater og på deres partnernettverk. Du betaler for annonser basert på klikk (PPC - Pay Per Click).
Når du søker på Google, er som oftest de tre øverste resultatene betalte plasseringer. Det kan du se ved at det står «Sponset» øverst.
Kostnaden varierer avhengig av budsjett, konkurranse om nøkkelordene, og hvor mye du er villig til å betale per klikk. Du kan selv sette et daglig budsjett for hvor mye du ønsker å bruke.
Du kan bruke Google Ads Keyword Planner for å se hvilke pris du kan forvente per klikk.
Som oftest ligger prisen mellom 10–50 kr per klikk for gode nøkkelord, men den varierer ut fra konkurransen i området du ønsker å være synlig i.
Velg nøkkelord som er relevante for din virksomhet og som potensielle kunder sannsynligvis vil søke etter.
Du kan bruke Google Ads Keyword Planner for å finne og evaluere hvilke nøkkelord som er viktig for deg. Der finner du også pris, samt antall klikk per søkeord du kan forvente.
Skriv klare og engasjerende tekster som fremhever unike fordeler med produktet eller tjenesten din. Inkluder nøkkelord og en tydelig oppfordring til handling (CTA - Call To Action). Vær kort og presis.
En landingsside er den siden brukeren kommer til etter å ha klikket på annonsen din. Den bør være relevant, inneholde viktig informasjon, og ha en klar CTA (Call To Action) for å konvertere besøkende til kunder.
Remarketing (også kalt retargeting) viser annonser til personer som tidligere har besøkt nettstedet ditt, følger deg i sosiale medier eller tidligere har engasjert seg med ditt innhold.
Remarketing hjelper deg med å nå ut til potensielle kunder som allerede har fremvist en interesse for dine produkter eller tjenester.
A/B-testing innebærer å lage to versjoner av en annonse eller landingsside og teste hvilken som fungerer best. Dette hjelper deg med å finne ut hva som gir best resultater.
Ja, du kan målrette annonser basert på demografi, geografi, interesser, søkevaner og andre kriterier for å nå ut til den mest relevante målgruppen for din bedrift.
Budgivning i Google Ads er basert på et auksjonssystem der annonsører byr på nøkkelord. Annonsens plassering bestemmes av budet og annonsens kvalitetsscore.
Det kan være flere grunner: budsjettet kan være brukt opp, annonsen kan ikke være konkurransedyktig nok, eller det kan være restriksjoner på målretting. Sjekk kampanjeinnstillingene og juster etter behov.
Har du flere spørsmål?
Kontakt oss gjerne for mer informasjon og hjelp
Digitale verktøy
Teknologier og digitale verktøy vi bruker og anbefaler
Ofte stilte spørsmål
Lister med de oftest stilte spørsmålene vi får.
Kontakt oss i dag!
Har du spørsmål, eller ønsker du en gratis konsultasjon? Send oss gjerne en melding – så tar vi raskt kontakt. Du kan også ringe oss for en hyggelig og uforpliktende prat.