Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om at din nettside skal rangeres så høyt som mulig i det organiske søket på Google eller andre søkemotorer. SEO er en samlebetegnelse på en rekke faktorer som sammen bidrar til at nettstedet ditt oppnår bedre synlighet og høyere rangering i søkemotorene. Det er en kompleks prosess som krever målrettet arbeid, definerte mål og gode rutiner som kan deles inn i tre kategorier: Teknisk-, On Page- og Off Page SEO.
De aller fleste vurderer kun de øverste søkeresultatene på Google – det er derfor helt avgjørende at du er høyt oppe. SEO er i dag en av de viktigste markedsføringskanalene, og stadig flere bedrifter styrker sin satsing innenfor nettopp dette området. Konkurransen om å være synlig har aldri vært større. Det er derfor viktig å utarbeide en SEO-strategi for å holde følge med og få en konkurransefordel til dine konkurrenter.
Google utvikler stadig algoritmene sine med oppdateringer og endringer, som gjør at det er viktig å holde seg oppdatert. Noen grunnleggende faktorer vil alltid være viktig, som god teknisk struktur på nettsiden og riktig innhold. Både søkemotorer og besøkende trenger godt innhold for å bli overbevist om at nettopp denne siden er relevant for dem.
SEO er tidkrevende arbeid som krever jevn innsats over lengre perioder for å oppnå gode resultater. Ofte oppstår ikke resultater før 3 til 6 måneder etter oppstart, selv med et godt og systematisk arbeid. Til tross for en tidkrevende og kompleks prosess, er belønningen høy i form av gratis trafikk til din nettside.