Digital markedsføring

Hvordan lykkes med digital markedsføring?

Hva skal til for å lykkes med digitalt salg? Under har vi samlet 5 punkter for hvordan man kan øke salget, minske risiko og senke annonsekostnadene i 2024.

4.3.2024
| Av
Dan Endre Bigset
En dame som ser på en mobil som er riktig satt opp for gratis trafikk.

Totalstrategi for synlighet

Digital markedsføring gir best effekt når man har en strategi som involverer hele kundereisen på tvers av sosiale medier, søkemotorer, nettsider og andre kanaler. Jobber man målrettet med denne strategien over tid, vil man se en bedring av return-on-ad-spend (ROAS), og dermed en bedre bunnlinje for tjenestene og produktene man leverer. Alt henger sammen, og aktører som tar tilstedeværelsen sin på nett seriøst blir premiert i form av billigere trafikk over tid.

Hjemmeside som skaper kontakt

Grunnsteinen i digital markedsføring er hjemmesiden eller nettbutikken man leder trafikken til. Nettstedet må gi potensielle kunder en god brukeropplevelse - uansett hvilken enhet de besøker siden på. Innholdet må være relevant for kunden, og ikke minst velskrevet. Dette er ofte bunnen av salgstrakten, og det er her det er dyrest å miste et salg. Har du i tillegg et sterkt brand er sannsynligheten større for at kunden vil huske deg og returnere når behovet for dine tjenester eller produkter oppstår.

SEO, SEO og SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om at din nettside skal rangeres så høyt som mulig i det organiske søket på Google eller andre søkemotorer. SEO er en samlebetegnelse på en rekke faktorer som sammen bidrar til at nettstedet ditt oppnår bedre synlighet og høyere rangering i søkemotorene.

Med en god strategi for hvordan man bedre kan møte de mange kravene søkemotorer stiller til nettsider, vil man over tid kunne trekke gratis trafikk til sitt nettsted. Vi opplever et større fokus på SEO i dag enn tidligere, og det henger tett sammen med de økende annonsekostnadene plattformer som Google og Facebook tar for betalt markedsføring.

Bruk budsjettet ditt riktig

Dersom man i dag søker “Elektriker i Bergen” på Google, ligger prisen for å bli fremhevet på førsteplass på rundt 80 kr per klikk. Det vil si at dersom 10 stykker søker og klikker på din annonse daglig, vil annonsegebyret du betaler til Google ligge på 24 000 kr i måneden. Slike summer blir fort uhåndterlig for mindre selskaper, spesielt hvis noe ikke fungerer som det skal. Derfor må man lage kvalitetsannonser som treffer de riktige kundene, med de rette søkeordene, og kontinuerlig jobbe med optimaliseringen av kampanjene. Ellers kaster man regelrett penger ut av vinduet. 

Som en profesjonell markedsfører fokuserer vi på søkeord som er i “bunnen” av salgstrakten - dette er søkeordene og frasene som har en høyere konverteringsfrekvens enn andre, og som identifiserer kunder som er klare for å handle. 

I tillegg kan man skaffe billig, men relevant trafikk via såkalte “Long tail” - søkeord. Long tail - søkeord er lengre, mer spesifikke søkeordsetninger som besøkende er mer sannsynlig å bruke når de er nærmere et kjøpsavgjørelse, eller når de bruker tale-til-tekst-tjenester som Google Assistant eller Siri fra Apple. De fleste slike søkeord og uttrykk har et lavere søkevolum enn korte, mer presise ord, og kan fort virke lite intuitive til å begynne med. Men, de kan fremdeles være lønnsomme hvis du vet hvordan du skal bruke dem.

Reduser risiko med synlighet på flere plattformer

Det er stadig forandringer i den digitale verden, og det har vært store endringer på plattformer som Google og Facebook de siste årene. Personvern blir nå tatt mer og mer seriøst, og blant annet GDPR-lovverket vil tvinge mange bedrifter til å endre strategi i tiden fremover. Når vi da ser selskaper som har mer enn 80 % av trafikken sin via én kanal, går det noen varsellamper hos oss.

For hva skjer hvis din mest lønnsomme kanal slutter å fungere som den gjør nå? De aller fleste bedrifter tåler ikke å miste en stor del av omsetningen sin på kort tid. Med å være synlig på flere plattformer, fjerner man mye av risikoen om det verste skulle inntreffe.

Tar man disse fem punktene seriøst og dermed sprer risikoen for at noe skulle gå gale, vil man være bedre skodd for tiden fremover. Trenger du hjelp med din markedsføringsstrategi? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg godt på vei.

Trenger du hjelp med nettsider eller digital markedsføring?