Hva er Meta Ads? Hva koster Meta Ads? Det er mange spørsmål når man skal starte. Her er en liste over spørsmålene vi oftest blir stilt.
Dette innlegget kan inneholde affiliate lenker som betyr at vi mottar provisjon fra kjøp gjort via lenkene. Vi vil kun anbefale produkter vi selv benytter.
Meta Ads er annonser som vises på Facebook og Instagram. Du betaler for annonsene basert på antall visninger (CPM - Kost per tusen visninger), og du kan målrette dem mot spesifikke demografiske grupper, interesser og atferd.
Kostnaden varierer avhengig av budsjett, målretting, konkurranse om annonseplass, og hvilken annonsetype du velger. Du kan sette et daglig eller totalt budsjett og justere budstrategiene etter behov. Man bør sette av minimum 200 kr i dagsbudsjett for å kunne kjøre en effektiv kampanje.
Bruk Facebooks målrettingsalternativer for å definere målgruppen basert på demografi, interesser, atferd og geografisk plassering. Du kan også lage egendefinerte målgrupper basert på dine kundedata.
Bruk visuelt tiltalende bilder eller videoer, og skriv en klar og engasjerende tekst. Sørg for at innholdet er i tråd med Meta-plattformens estetiske standarder og inkluderer en tydelig oppfordring til handling (CTA - Call To Action).
En Meta-piksel er en kodesnutt du legger til på nettstedet ditt for å spore besøkendes handlinger. Det hjelper deg med å måle annonseresultater, bygge egendefinerte målgrupper, og optimalisere kampanjene dine for konverteringer.
Feed-annonser vises i brukernes hovedfeed og kan være bilde- eller videoannonser. Stories-annonser vises i en fullskjermvisning mellom brukerens stories og er ofte mer engasjerende og interaktive.
Meta Shopping lar deg tagge produkter i annonser og koble dem til produktdetaljer og kjøpssider. For å bruke dette, må du ha en produktkatalog og konfigurere Shopping-funksjonen i Meta Business-kontoen din.
Remarketing (retargeting) viser annonser til personer som tidligere har besøkt nettstedet ditt eller engasjert seg med innholdet ditt. Meta-pikselen må være installert på nettsiden for at dette skal være mulig å spore besøkende. Man kan også retargete følgere og andre som har samhandlet med dine sosiale mediekontoer.
Bruk bilder eller videoer av høy kvalitet som er optimalisert for begge plattformene. Sørg for at annonseteksten er kortfattet og relevant, og inneholder en klar handlingsoppfordring (CTA). Test og optimaliser innholdet for hver plattform.
A/B-testing innebærer å lage to eller flere varianter av en annonse og teste hvilken som gir best resultater. Test forskjellige annonseelementer som bilder, tekster, CTA-er, og målgrupper for å optimalisere kampanjene dine.
En CTA (Call To Action) er en oppfordring til handling, som "Kjøp nå" eller "Kontakt oss". Det gir brukeren en klar retning om hva de skal gjøre etter å ha sett annonsen din.